Yaşam

Uşak'ın Eşme ilçesinde Şaman inancına dair izler taşıyan önemli bir keşif

Uşak Tanıtım ve Kültür Gönüllüleri Derneği'nin Eşme'deki yaptığı çalışmalar sonuçlarını veriyor ve bölgede ikinci Türk Kaya sanatına ait materyali vatandaşa tanıtan Alp Arslan Dur, burada İslamiyet öncesindeki Şaman kültüründen izlerin olduğunu ifade etti.

Abone Ol

Uşak Tanıtım ve Kültür Gönüllüleri Derneği'nin Eşme'de yaptığı çalışmalar sonuç vermeye başladı ve bölgede eski Türk kültürüne ait önemli buluşlar yapıldı. Uşak Tanıtım ve Kültür Gönüllüleri Derneği'nden Alp Arslan Dur, burada yeni bir bulguya ulaştıklarını ve Türk kaya sanatı açısından önemli bulunacak bir eseri daha vatandaşa tanıttıklarını kaydetti.

EŞME, TÜRK KAYA SANATI İÇİN ÖNEMLİ BİR NOKTALARDAN BİRİ

Av, mızrak ve sadık bir dostun yer aldığı yeni keşfin Uşak için önemli olduğunu belirten Alp Arslan Dur, bulgunun Türk kaya sanatı açısından figürel bir çeşitlilik değil aynı zamanda tematik bir derinlik sunduğunu ifade etti. Alp Arslan Dur, konuyla ilgili bilgileri Kumsal Şimşek ve Mustafa Kuzucuk’un destekleriyle edindiklerini ve bu doğrultuda bir değerlendirme yaptıklarını kaydetti. Uşak’ın tanıtımı için çalışmalar yapan Uşak Tanıtım ve Kültür Gönüllüleri Derneği, Eşme’de önemli bir bulguya daha ulaştılar. Yeni bulguda av, mızrak ve sadık bir dostun yer aldığı görülüyor ve bu yeni bulguda, dikkatle işlenmiş figüratif unsurlar ön plana çıkıyor. Yeni bulguda, elleriyle mızrak tutan avcı figürleri, saldırı pozisyonunda ve hedefe odaklanmış durumda ve av sahnesinin merkezinde ise muhtemelen geyik ya da benzeri bir hayvan tasviri yer alıyor. En çarpıcı unsurlardan biri de, figürlerin hemen yakınında yer alan köpek tasviri. Bu hayvanın duruşu ve konumu, onun bir avcı yardımcısı, sadık yol arkadaşı veya kutsal bir rehber olarak resmedildiğini düşündürüyor.

KAYADAKİ KÖPEK FİGÜRÜ ORTA ASYA ŞAMANİK İNANÇLARINI YANSITIYOR

Konuyla ilgili bilgi veren Alp Arslan Dur, “İlk keşfimizde tespit ettiğimiz yalancı ricat taktiğini betimleyen savaş sahnesi, Orta Asya’dan Anadolu’ya taşınan Türk askerî geleneğinin arkeolojik temsiliydi. Şimdi ise bu ikinci pano, konargöçer yaşamın gündelik ritüellerinden biri olan av kültürünü görselleştiriyor. İki pano birlikte okunduğunda, yalnızca savaşçı kimliğiyle değil, doğayla uyumlu ve sembolik bir yaşam düzeniyle şekillenen eski Türk kültürel kodları ortaya çıkıyor” dedi. Köpek figürünün Orta Asya şamanik inançlarında koruyucu ruh, yol gösterici ya da kutsal hayvan olarak değerlendirildiğini kaydeden Alp Arslan Dur, bu bağlamda, panodaki köpeğin yalnızca bir av destekçisi değil, aynı zamanda topluluğun mitolojik ve ritüel dünyasında da yer bulan bir simge olduğunu ifade etti. Dur, “Mızrakların “atılmak üzere tutulduğu” sahne, anı donduran bir zaman kurgusuna sahiptir. Bu betimleme tarzı, sadece sanat değil; aynı zamanda hafıza ve iletişim biçimi olarak kaya resimlerinin önemini artırmaktadır” diye konuştu.

TAŞLARA KAZINMIŞ BİR HALKIN HAFIZASINI SUNUYOR

Dur, “İki keşif de Uşak’ın Eşme ilçesine çok yakın alanlarda yapılmıştır. Yüzeylerin korunması ve bilimsel olarak belgelenmesi süreci devam etmekte olup, yer bilgisi bu aşamada paylaşılmamaktadır. Bu ikinci keşif, Eşme havzasının yalnızca bir yerleşim değil, aynı zamanda Türk kaya sanatının Batı Anadolu’daki önemli bir durağı olduğunu ortaya koymaktadır. Savaş taktiğinden av sahnesine, damgalardan hayvan tasvirlerine uzanan geniş bir repertuar; bizlere, taşlara kazınmış bir halkın hafızasını sunmaktadır. Gelişmeleri bilimsel platformlarda ve belgesel içeriklerle paylaşmaya devam edeceğiz. İlk keşfi henüz görmeyenler için: “Uşak’ta Oğuzların Taşa Kazıdığı Hafıza” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz. Bilgi desteği için Kumsal Şimşek ve Mustafa Kuzucuk’a bir kez daha teşekkür ederim” dedi.